mijn ervaringen in Araguari - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu mijn ervaringen in Araguari - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu

mijn ervaringen in Araguari

Blijf op de hoogte en volg joekenel

22 Augustus 2013 | Brazilië, Araguari

Ik zit nu op dag 2 in Araguari en ben op dit moment aan het "rusten" op mijn kamer. Dat is hier heel gewoon na een schooldag en een warme lunch, wat voor mij ook heel erg nieuw is; warm eten in de middag.

Mijn gastgezin is geweldig ik heb een broer Gabriel nog een Broer Matheus (maar die vertrekt over twee weken naar Mexico) en ik heb een vader en moeder Carlos en Rosania (als ik het goed schrijf). Vooral mijn gastmoeder vindt het geweldig dat ze nu een "dochter" heeft aangezien haar man en oudste zoon gek zijn van motorcross racen en ze nu dan iemand heeft om over nagels, kleren en make-up te praten. Voor mijn aankomst heeft ze dan ook de kamer van Matheus omgetoverd in een meisjes kamer met roze dekbed en paarse handdoekjes, te lief!
ook de vrienden van Matheus zijn ongelofelijk aardig en geïnteresseerd in mij en in Nederland; "zijn er lange blonde jongens in Nederland?" krijg ik continue van de meisjes te horen, "Do you have a brother?" en zodra ik vertel dat ik twee jongere zusjes heb zie ik een teleurstelling in hun gezicht. Het Nederlands eten vinden ze ook erg interessant en het idee dat wij in Nederland lunchen met een broodje en soms zelfs niet is onvoorstelbaar in hun ogen. Ik gaf gisteravond een zout dropje "Dutch Candy, DROP" dat was wat ik zei en ze dachten dat het een koffieboon was. vervolgens probeerde ze het snoepen maar na 10 seconde begon iedereen te lachen en begreep ik aan hun lichaamstaal dat ze dachten/zeiden wat eten die mensen in Nederland. ik durfde nauwelijks mijn andere cadeautjes te geven: stroopwafels en Hollandse zuurtjes. Maar die moeder vind alles geweldig waar een tulp of molen op staat dus die vond het allemaal fantastisch. Ook toen ik haar later een pakketje met klompen gaf (een sleutelhanger en twee paar klompen voor de sier) geweldig vond ze het vertelde Matheus mij als een tolk.

Maar goed, dat was gisteravond en vanochtend begon dan mijn eerste schooldag in Ararugari. Ik had begrepen dat er een uniform werd gedragen waar ik heel enthousiast over was maar dat viel gelijk tegen toen ik op school zag dat vijf van de 30 leerlingen een schoolshirt onder hun vest aan hadden. Het idee van we zijn allemaal gelijk was leuk voor zolang het duurde haha. De scholen beginnen hier vrij vroeg voor mijn doen namelijk zeven uur 's ochtends, maar eindigen dan ook wel vroeg half 1. Toen ik de school binnen liep kreeg ik gelijk een deja vu van twee jaar geleden met een schooluitwisseling in Marokko. Het is niet het zelfde gebouw maar de sfeer deed me er erg aan denken; de leraren die wat proberen maar na 10 minuten ook niet langer ingaan op irritanten leerlingen en gewoon lesgeven zolang ze hun geld maar krijgen, leerlingen die geen idee hebben wat word gezegd en het eigenlijk ook vrij weinig boeit en een schoolgebouw dat zowel basis als middelbaar onderwijs is.
Ik begon met Wiskunde waar ik de ABC-formule uitgelegd kreeg. Een moment van besef dat het er hier heel anders aan toe gaat. De ABC-formule krijg je in Nederland in 3 havo en is opzich makkelijk te doen. Dus het idee dat ik heb afgelopen jaar begon te huilen als ik een vijf voor wiskunde had en voor engels bij wijze van spreken en hier niemand het boeit wanneer, later die dag rapporten werden uitgedeeld en iedereen 8 van de 9 vakken onvoldoende had. Ik keek m'n ogen uit: NIEMAND doet iets. en iedereen wil vooral weten wie ik ben en hoe Nederland is super leuk! Ik heb gelijk overal uitnodingen voor gekregen en m'n Gayfriend is binnen Gabriel uit mijn klas begon over Diva's als Lady Gaga en Beyonce en toen ik vertelde over de Amsterdamse Gayparade was de kop eraf; "It's raining men in Holland!" heeft hij de hele ochtend gezongen. Het onderwerp Homoseksualiteit kwam ter spraken die ochtend in de les bij filosofie en iedereen was zeer geïnteresseerd haha. In de pauze's kreeg ik 3 keer zoveel vragen over me heen en dat ik blauwe ogen heb was ook geweldig. Tot zover m'n eerste schooldag want ik ga nu met de andere twee uitwisselingsstudenten (Pia uit Duitsland en Ria uit Bermuda) opzoek na een sport voor na school dat word waarschijnlijk ballet werd me verteld dus wish me luck!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joekenel

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 17036

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 26 Juli 2014

mijn jaar in Brazilie

Landen bezocht: