De Braziliaanse nachten - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu De Braziliaanse nachten - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu

De Braziliaanse nachten

Blijf op de hoogte en volg joekenel

27 Augustus 2013 | Brazilië, Araguari

Omg gisteravond was een van de beste avonden van m'n leven ik heb tussen de echte Brazilianen gedanst en ik kan jullie vertellen dat is gewoon echt een ervaring op zich!

De avond begon om 5 uur in de na middag, Ik, m'n gastmoeder, Matheus en Nathalia (Matheus' nichtje) gingen naar de kerk van Matheus. Matheus is namelijk protestants en de rest van de familie katholiek, maar geen enkel probleem van m'n gastmoeder zong ook hier even fanatiek mee. Ik ken de protestantse kerken van Nederland, nou mam dit zijn dus hele andere kerken dan in Bunschoten-Spakenburg kennen en eigenlijk in heel Nederland. We waren wat laat dus de dienst was al 20 minuten aan de gang maar we liepen binnen en het eerste wat me te binnen schoot was een karaoke show/concert. Er stond een hele band met danseressen en twee leadsingers vol overtuiging te zingen met disco lichten en op de achtergrond twee beamers waar de tekst werd geprojecteerd die werd gezongen, daarnaast heb ik geen kruis gezien. Als je als toerist langs zou lopen zou je denken aan een buurthuis of zoiets. Maar des al niet te min moet ik zeggen dat ik het ontroerend vond hoe de mensen daar stonden, zo mooi om te zien dat iedereen zo op ging in die liederen, met hun arme wijd, hoofd naar god gericht, ogen dicht en in volle overgave heel hard zingen alsof ze op een concert stonden. Ik heb er dan geen woord van verstaan maar ook voor mij was het een bijzonderen ervaring en kwam er zeker wel een gevoel binnen al was het misschien alleen van de mensen ik vond het heel bijzonder om mee te mogen maken! na de dienst rond een uur of zeven werd ik natuurlijk weer aan alle priesters en pastoors voorgesteld en moesten ze heel hard lachen dat ik 2 uur lang naar iets heb geluisterd wat ik geen seconde heb verstaan.
Maar goed we hadden hier en daar wat haast want ik zou die avond om half negen door Paolla en Ria worden opgehaald om naar het concert te gaan. Ik had gewoon wat mensen verwacht die naar muziek kwamen luisteren maar dit bleek naast carnaval voor Araguari ongelofelijk belangrijk event te zijn met vooraf een Rodeo. Geweldig, ik liep binnen en alsof ik in Texas liep 80 procent van de bezoekers was gekleeds als cowboy of cowgirl en een grote arena waar ze aan stieren rijden deden een geweldige ervaring! Een heel stadion op z'n kop door de woeste stieren die als een gek te keer gingen in de arena. Echt een Zuid Amerika/Noord Amerikaans gevoel. Mannen die zich met popcorn, chips, vleesstokjes door het publiek proberen te wurmden om het te kunnen verkopen en alle straat jongetjes onder de tribune die wilde meekijken, heel gaaf.
Naast de Rodeo was een grote kermis met eetkraampjes en attracties voor jong en oud heel leuk want heb op mij, Ria en Pia geen toerist gezien! Daarnaast was er ook een concert van de bekende country dans hier waar iedereen dan ook helemaal gek van is. Het was heel erg leuk om iedereen tegen te komen van zowel school als andere vrienden, allemaal nieuwe mensen ontmoet en iedereen wilde continue op de foto! Inmiddels hadden we een groep van een stuk of 20 mensen gevormd en gingen naar het "VIP" deel waar voor we langs de bewaking moesten. Te leuk we zeiden dat we Nederland, Duitsland en Bermuda vertegenwoordigde moesten allemaal iets in onze eigen taal zeggen zodat hij het geloofde en we waren binnen best handig op dit soort momenten haha. Pia had het wat minder naar haar zin en ging rond 1 uur (nadat het concert klaar was) naar huis. Want na het concert kwam in het "VIP" deel een DJ en begon eigenlijk de avond pas echt. De saaie mensen veranderde in geweldige dansers en Ik hou van dit land: IEDEREEN danst en iedereen danst goed! Heb de hele avond met m'n gayfriend gedanst haha die echt een Samba wonder bleek te zijn en ongelofelijk leuk als die dronken is haha! De sfeer is eigenlijk nauwelijks te beschrijven het is zoo leuk, iedereen is zo vrolijk en niemand maakt zich ook om iets druk op zo'n avond gewoon dansen en proberen. Iedereen wilde me graag de dansstijlen uitleggen en deed gelijk heel vrolijk mee. Het was een zondag avond en de scholen begonnen gewoon als elke maandag om 7 uur 's ochtends maar toch bleef iedereen uit de stad dansen (de samba), lachen, zingen, flirten en drinken. Rond een uur of 3 werd de country muziek als de Samba vervangen door een DJ die muziek draaien zoals we die kennen in de clubs in Amsterdam. Alsnog geweldig want toe kwamen de andere moves naar boven en ik kan jullie vertellen wij Nederlanders kunnen daar nog een hoop van leren haha. Het was een geweldige avond om nooit te vergeten! En ik kan jullie aanraden kom naar Brazilië!

  • 27 Augustus 2013 - 00:46

    Wietske Postma:

    hahaha vet awesome! bij de kerk waar mijn familie heen gaat is het niet zo spectaculair :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joekenel

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 17025

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 26 Juli 2014

mijn jaar in Brazilie

Landen bezocht: