Braziliaanse cultuur - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu Braziliaanse cultuur - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu

Braziliaanse cultuur

Blijf op de hoogte en volg joekenel

25 Augustus 2013 | Brazilië, Araguari

Wat heel gek is in Brazilië is dat iedereen pas om 9/10 uur 's avonds boodschappen gaat doen, en omdat iedereen boodschappen gaat doen kom je dus ook iedereen tegen. Zoals eergisteren avond gingen m'n gastmoeder, Matheus en ik nog even boodschappen doen. We waren het eerste rek nog niet gepasseerd of we kwamen al weer een vriend van een vriend van een achteroom tegen en ik werd weer voorgesteld met: "Joeke de Holanda" en dan begon iedereen me weer te zoenen en knuffelen en vooral heel lang aankijken met een grote glimlach en dan zeiden ze iets tegen m'n gastmoeder wat later weer werd vertaald voor mij door Matheus. Dat was ontmoeting 1, want 20 meter verder bij het vlees ontstond een hele bijeenkomst van mensen. In het ene gesprek liep weer iemand voorbij en mengde zich erin. Wat ook erg leuk was, was dat opeens een jongen naar mij en Matheus liep en vroeg of we engels aan het praten waren. Hij vertelde ons dat hij half Braziliaans, half Grieks is maar al zijn hele leven in Washington woont en dus vloeiend engels spreekt. Hij was hier nu op vakantie en zou volgende week weer terug gaan naar college. Na een uur te hebben gedaan over het kopen van een fles cola en een pizza zaten we weer in de auto op weg naar huis.

Voor het boodschappen doen hadden m'n gastmoeder, Matheus en Paollo (een vriendin van Matheus) mij een soort club laten zien die helemaal het einde is voor de Brazilianen hier in Araguari, Pica Pau heet het. Het is een mega gebeuren met 10 grote zwembaden, voelbal, tennis, basketbal, volleybal, badminton velden. Ook heb je een sportschool (erg leuk om Braziliaanse sportschool van binnen te zien), je kan er zwemtrainingen doen (dacht gelijk aan jou pap toen ik daar naar binnen liep). Maar los van alle sporten is het ook voor families heel gewoon om met warme dagen daar aan het zwembad te liggen en zijn er bankjes om te picknicken en ook barbecuen is hier zeer gewoon. We waren daar puur voor een indruk voor mij want het was ook al avond en de meeste mensen, op de sportschool na, waren al weg.

De volgende dag waren Ik en Matheus uitgenodigd om bij Lucas een goede vriend van Aline te komen lunchen. Lucas woont op een boerderij maar heeft ook een heel groot restaurant met het traditionelen Braziliaanse eten. Heel leuk om mee te maken want het restaurant was een wegrestaurant maar heel leuk en ongelofelijk lekker eten!! We zaten aan tafel met de moeder van Aline, Aline, Ana Laura (nichtje van Aline), Lucas, Matheus en ik. de bedoeling was dat je gewoon opschepte wat je lekker vond. ik had geen idee en liep opeens in een geweldige oude keuken met grote schalen en potten vol rijst, kip, vlees, aardappelen, salades noem maar op! Ik heb heel erg lekker gegeten die middag en aan tafel kreeg ik ook weer allemaal vragen over me heen en leuke dingen om te doen in Araguari. Er is hier een muziekstijl/dans Ahosa (als ik het goed schrijf). Ik dacht nu komt het maar het zag er vrij autistisch uit als je het alleen dans, met een partner begint het wat meer op de Brazilianen te lijken hoe wij Nederlanders ze zien haha. Ook kwam de Braziliaanse alcohol aan te pas en werd me verteld dat deze likeur (Braziliaanse Tequila) hier in deze streek werd gemaakt, iets waar ze zeer trots op waren en later in de boerderij me flessen alcohol lieten zien. Het toetje, een heel apart iets dat ik nog nooit had gezien of geproefd. allemaal schalen met een soort vette sausen, als je als toerist dit zou zien staan zou je toch voor een ijsje gaan, maar aangezien ik tussen de Brazilianen stond en iedereen zei dat ik van alles een beetje moest proeven was ik al aan het opscheppen. De grap was dat alles heel anders smaakte dan het eruit zag, zo leek iets op kaviaar en smaakte naar banaan en iets wat op kots leek was overheerlijk. Na het eten gingen we naar een plek met hangmatten en een soort smoothie bar op de boerderij erg leuk en daar heb ik toen ook kokosnoot melk geproefd, iets wat Brazilianen heel erg lekker vinden naast water.
Die middag kwamen we thuis en zoude ik, Matheus, Paulo en die Amerikaanse jongen naar Pica Pau gaan om te zwemmen tussen de Brazilianen. Super leuk om al die locals te zien met hun gezinnen echt een leuke ervaring. ook kreeg ik daar weer een Braziliaanse Shake vol met ijs en fruit heel lekker! Hoop dat ik snel bruin word want iedereen is hier vrij getint en gister ook in de zon lag iedereen lekker te bakken. Ook heb ik erg gelachen om de net iets te oude vrouwen in een net iets te jonge bikini maar ik kreeg al snel uitgelegd dat het hier normaal is. Vrouwen zijn nummers voor mannen hier vertelde ze me doodgewoon en vreemd gaan in een relatie is een deel van hun cultuur. Iedereen leeft hier optimaal en passie en liefde hoort daar bij voor hun, soms zelfs zonder liefde vertelde ze me.

Die avond gingen we eten bij Paolla met een groep vriendinnen en Matheus en kreeg ik de samba uitgelegd en stonden we binnen 10 minuten in de kamer te dansen met iedereen super leuke avond met Braziliaanse muziek! Iedereen was helemaal blij omdat vanavond er een groot concert is omdat Araguari haar verjaardag viert. Laten we hopen dat ik de Braziliaanse country muziek leuk vind!

  • 25 Augustus 2013 - 18:59

    Tineke Koelewijn:

    Wat een leuk en grappig verslag, Joek. IK moest lachen om jullie bezoek aan de supermarkt. en je ervaringen van het proeven van de gerechten. Je beschrijft het heel beeldend, ik zie het helemaal voor me.
    Kus!!

  • 25 Augustus 2013 - 19:20

    Joana :

    hee Joeke, wat leip dat je daar bent! Ik ben net terug van een reisje Rio met mn moeder, en vondt het helemaal geweldig, de mensen daar zijn zo gastvrij en lief. Mn moeder heeft lange tijd in Rio gewoont, dus als je nog naar Rio gaat kan je me even een berichtje sturen, mn moeder heeft daar een vriend die allemaal restaurants heeft waar je heerlijk kan eten! Heeeel veel plezier nog! xxx joana

  • 25 Augustus 2013 - 20:13

    Petra Van Der Steeg:

    he lieve Joek, nou je wordt lekker ingewijd, het klinkt allemaal heel gezellig en gemoedelijk en relaxed. Leuk dat je iedereen bij naam noemt zo leren ze hier ook iedereen beetje kennen. Ik ben vrijdag met een boot door de Amsterdamse grachten gevaren, was ook een leuke nieuwe ervaring. Alleen heel zielig dat Sam niet meekon, hij heeft net een operatie aan zijn ondergebit gehad. Liefs van ons hier en we lezen wel weer xxx

  • 25 Augustus 2013 - 22:20

    Vaya Van Maaren:

    Ik heb net al je blogjes gelezen, echt super leuk!! Volgens mij ga je echt een super tijd tegemoet en heb je echt een super lieve familie :) Geniet ervan en als er iets is, weet je me te vinden xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joekenel

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 833
Totaal aantal bezoekers 17003

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 26 Juli 2014

mijn jaar in Brazilie

Landen bezocht: