De Hollandse feestdagen - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu De Hollandse feestdagen - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu

De Hollandse feestdagen

Door: Joekenel

Blijf op de hoogte en volg joekenel

06 December 2013 | Brazilië, Araguari

Deze vond ik nog even terug in mijn notitie boekje en vond hem wel leuk om even met jullie te delen. Dus bij deze van 4-12-2013:

Morgen is het Sinterklaas in Nederland en ik moet zeggen, ook al ben ik achttien en misschien "te oud", ik mis het. Ik mag zeker niet klagen hier met 30 graden en veel zon maar, als er één maand in het jaar is die je het liefst met veel sneeuw, gezelligheid en knus met elkaar wilt door brengen is het december.

Toch is iedereen hier ontzettend van het kerst en oud en nieuw vieren. De etalages van winkels zijn versiert met kerstbomen en kerstverlichting maar met vervolgens wel slippers, shorts en zomerse bloesjes op de paspoppen (vrij raar gezicht, vaak nog wel in de kleuren rood en wit om nog een beetje kerst gevoel te geven..) maar toch.
Brazilië is natuurlijk een tropisch land dus echte kerstbomen bestaan hier niet. Dat betekend dus dat er niet veel meer keus is dan voor de neppe variant te gaan. Ook de beroemde kerstman met zijn rode pak, tegen de sneeuw, is overal te vinden en het is dan ook zeer populair om in je zomerjurkje even bij hem op schoot te zitten voor de foto. Op dat soort momenten mis je toch de versierde Bijenkorf en de grote mooie 'echte' kerstboom op de Dam, de hele "Alles is liefde" sfeer en het rond kerst uitzoeken van een kerstboom terwijl je de heerlijke dennenboom geur op snuift.

Nog even terug naar Sinterklaas, the Dutch Christmas, zoals ik het hier maar even noem. Als ik hier probeer uit te leggen dat wij een feest hebben met een oude Katholieke priester op een paard met bruine hulpjes die door de schoorsteen klimmen omdat de Nederlandse kinderen een schoen met een wortel of aardappel erin voor de haard hebben gezet en in ruil daarvoor een cadeau verwachten die in de stoomboot van deze oude priester liggen, omdat hij de rest van het jaar in Spanje woont, begin ik halverwege dit verhaal ook te beseffen wat voor een idioot volk we af en toe zijn. Maar na het vertellen van dit verhaal, en er waarschijnlijk of al mensen zijn afgehaakt of ze kijken me aan alsof ik een ongelofelijk moeilijke wiskunde som uitleg, ben ik ergens ook wel trots. Misschien boeit het niemand wat en gaan ze rustig door met hun eigen kerstinkopen, ik vind het toch jammer dat ik deze maand niet thuis ben om te genieten van alle pepernoten en chocolade letters. Ook het feit dat voor het eerst in jaren mijn familie aan loodjes doet met gedichten en surprises zonder mij is een gek idee. En laten we er zeker niet te zielig over doen maar ik moet gewoon toegeven dat ik het jammer vind. Voor mij als echte Hollander is het toch een traditie die ik mis.
Aan de andere kant vind ik het ook wel erg leuk. Cadeautjes onder de kerstboom heb ik nog nooit gehad, vanwege het feit dat we Sinterklaas al uitgebreid met cadeautjes vierde. Ook een oud en nieuw in midzomer die ik ga doorbrengen in m'n nieuwe zomerse jumpshoot die ik speciaal heb gekocht. We gaan feesten tot de eerste ochtend van het nieuwe jaar. En ik heb nog een heel leven om knusse, gezellige december's in Nederland te vieren.
Kortom ik heb het niet slecht het is meer de sfeer die zo anders is.

December is een van hun zomermaanden en op 13 december begint dan ook mijn zomervakantie terwijl ik weet dat een week later mijn nichtjes een neefjes bijvoorbeeld gaan skiën. Dat idee is toch wat raar. Daarnaast heb ik wel geleerd uit mijn leven in Nederland dat iedereen december wilt maar zodra de echte bittere lange winter van januari, februari en maart begint en er geen einde aan lijkt te komen ik toch wel zielsgelukkig ben dat ik die ellende een jaartje mag overslaan haha.

Maar bij deze wil ik dan toch even zeggen: Iedereen een Vrolijk kerstfeest, hopelijk een fijne Sinterklaas heeft gehad, een gelukkig en gezond nieuwjaar en kortom de Beste wensen vanuit Brazilië!



  • 09 Januari 2014 - 12:50

    Noortje:

    Hoi Joeke,

    December was inderdaad wel weer heel gezellig in Nederland, overigens ook helemaal zonder sneeuw en ijs, maar toch, wel donker en gezellig warm in huis met veel eten, knus op de bank familie-films kijken. Wel vreemd om de kerst dan in zo'n zonnige land mee te maken. Inmiddels zitten we in de saaie lange januari-maand, het wordt geleidelijk kouder, dus wellicht komt er ook weer eens sneeuw en ijs. Ben wel heel benieuwd hoe jouw januari-maand er uit zal zien. Ik begreep dat jullie ook nog een reis door Brazilie gaan maken. Klinkt erg aantrekkelijk! Veel plezier in iedergeval. Liefs, Noortje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joekenel

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 17019

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 26 Juli 2014

mijn jaar in Brazilie

Landen bezocht: