Hou jullie weer even op de hoogte! - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu Hou jullie weer even op de hoogte! - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu

Hou jullie weer even op de hoogte!

Door: Joekenel

Blijf op de hoogte en volg joekenel

13 November 2013 | Brazilië, Araguari

Gisteren was sportdag op school en ik moet zeggen dat het erg leuk was en bloed heet!! Misschien heb ik het al een keer eerder verteld maar hier gaan basis- en middelbaar onderwijs samen. wat betekend dat deze sportdag me heel erg deed denken aan die van de Tweede Dalton met een mix van de brugklas van het Spinoza. Ontzettend grappig hoe al die kleine jongetjes "Holandesa!" schreeuwde toen ze hoorde dat ik bij hun in het team zat! Er waren drie teams die bestonden uit twee leerlingen van elke klas. van jong naar oud dus. En dat bracht de sfeer er goed in want ook al waren de opdrachten vrij makkelijk en onserieus, heb ik nog nooit zo'n fanatiek volk gezien. Van zaklopen tot touwtje trekken (de Hollandse spelletjes waren niet te ontbreken) was het niet normaal fanatiek. Schreeuwen, springen, juichen en nog net niet huilen kwam overal aan te pas. Toen ik vroeg wat er te winnen viel, aangezien elke leerling deze competitie als de Hungergames zag, vertelde ze dat het om een Barbecue ging en ik gelijk met een positieve glimlach mee genoot van het gejuich en geschreeuw en toen inzag dat ik weer deelnam aan een stukje cultuur van Brazilië.

Na school tijdens de lunch vertelde Rosania me dat Paolla, mijn derde gastzus, had gebeld om te vragen of ik me wilde laten opmaken door een vriend van haar. Ik vind al die beauty en dat getut heerlijk dus met mijn mond vol kwam er een enthousiaste "sim!" uit. Rond een uur of twee stond Paolla klaar met haar auto en reden we richting het centrum. De winkel kende ik, een parfumerie waar ik al eerder binnen was geweest en de geuren onmiskenbaar waren. Bij aankomst kwam er natuurlijk weer een 'over the top' geweldig gay op me afgerend die me begroeten en dacht dat dat ik uit Amerika kwam. Joekie heeft die van m'n naam gemaakt en binnen 20 seconde zat ik op een soort troon en kon ik kiezen uit: DRAMATIC, normal or colourfull. Nouja ik wist niet helemaal wat ik moest verwachten dus ging voor safe en zei 'normal'. Godzijdank heb ik dat gezegd want mijn smokyeye was colourfull en ik ergens vrij DRAMATIC. geen idee hoe ik eruit was gekomen als ik DRAMATIC had gekozen. Maar ik mag niet klagen het was ontzettend leuk en Lucio, de gay man die mij onderhanden nam, was ontzettend aardig en gaf mij na afloop een doos met heerlijke zepen van vruchten uit het Amazone gebied. Nadat Paolla en ik als modellen in de spiegel keken wilde Lucio als promotie voor de winkel een kort filmpje waarin duidelijk onze make-up naar voren kwam. Een grappige ervaring en het heeft ons mooie foto's opgeleverd.

Haha, het begint me bijna te irriteren dat niemand hier de auto hier respecteert. Elke 100 meter wordt met de auto afgelegd want fietsen staat hier armoedig en lopen is te vermoeiend.
Wat me ook opvalt is als ik ze vertel dat het koud is in Nederland elke Braziliaan roept "ooh ik hou van kou!". Laat ik erbij zeggen dat hun kou 19 graden is en dat van ons 22 graden lager. Wat de hele grap is zodra het 'koud' is hoor ik weinig positiefs, bij elke regendruppel doet iedereen alsof er een orkaan aan de gang is en, zoals vanmiddag in de supermarkt, bij drie druppels regen iedereen telefoons begint uit te wisselen alsof het een natuurramp is en dit de laatste redding is tot hulp. En dat terwijl ik altijd door de regen, sneeuw of bittere kou heb gefietst, gehockeyed of de hond uit gelaten.
De hond uitlaten doen ze hier trouwens ook niet veel. Hier en daar een drol in de betegelde tuin of balkon kijk ik dan ook niet meer van op.

Het wordt zomer in Brazilië en de temperaturen stijgen met de dag. 's Ochtends vind ik het heerlijk om met die opkomende zon en mijn muziek in rustig naar school te wandelen terwijl Araguari langzaam ontwaakt maar, dan is het 7 uur en na school rond half 1 is het bloedje heet als je met je lange boek naar huis wandelt in de brandende zon (me mogen geen korte broeken aan naar school). Vaak begint het 's avonds te regenen en niet zo'n beetje ook. Het is raar weer nu de seizoen switch wordt gemaakt. Het ene moment droom je van een zwembad met 30 graden zon op je gezicht en een uur later loop je door de stromende regen. De Brazilianen houden de zon liever op afstand dus een zomer niet doorbrengen aan de kust klinkt als een hel.
Ergens kan ik niet wachten tot januari, dan ga ik naar het noordoosten van het land en kom ik langs alle mooie standen en stadjes met een start van uit Brasilia en rijden we terug naar huis vanaf Rio de Janeiro. Laatst keek ik in het Braziliaanse toeristen boek dat m'n moeder mij cadeau had gedaan voor vertrek en probeerde ik de plaatsen op de zoeken waar ik in Januari naar toe reis. Het eerste wat me te binnen schoot was dat het een geweldige reis zou worden, alle aangeraden plaatsen die het boek aangaf zijn bestemmingen van mijn reis.
Ik moest denken aan jou pap toen ik het boekje doorlas en me liet informeren over alle leuke plaatjes, hapjes, activiteiten, geschiedenis en prachtige stranden. Jij bent ook altijd zo van het uitzoeken en ik denk dat je deze reis ook geweldig zou vinden. V
Van grote uitgaanssteden komen we op relaxte surf strandjes met cocktails tot samba dansende stranden waar je strandbuggy's (grote open jeeps die over de strand duinen crossen) kunt huren en ik ook weet dat we dat ook gaan doen. Volgens mij dus een geweldige reis om naar uit te kijken.

Ik vind het leuk om andere steden te leren kennen. Zo gaan we de 22e naar Ouro Preto, een plaatsje net voorbij Belo Horizonte (de hoofdstad van Minas Gerais) als een schoolreisje met nog een andere school. De ene leerling is er ongelofelijk enthousiast over en de ander is het tegenovergestelde. Het is niet verplicht dus vandaar dat het op Exatas wat minder populair is en ik een van de zes leerlingen ben die meegaat. Van COC, de andere school, gaan veel vriendinnen van mij waar we straks dan ook een hotelkamer mee delen!
Ouro preto staat bekend om zijn Historische kerken en goudmijnen (Ouro = goud). Zo gaan we ook een hoop musea, kerken en een goudmijn bezoeken. Naast de Historische waarden is het ook een hele populaire plek voor studenten en kan je er dus goed uitgaan! Of wij dat ook mogen weet ik nog niet maar aangezien mijn geschiedenis leraar bij elke begroeting "HEINEKEN!" schreeuwt moet dat wel goed komen.

  • 16 November 2013 - 13:53

    Grootmoeder Van Der Pijl:

    Lief kleinkind,

    Het ziet er naar uit dat je het goed hebt.
    Ik geniet van je verhalen.
    Grootvader zal blij zijn als je veilig terug bent.
    Vergeet vooral niet het magische woord AJAX
    te laten vallen.
    Brazilianen hebben zelfs een fanclub Ajax schijnt het.
    Liefs
    Grootmoeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joekenel

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 17014

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 26 Juli 2014

mijn jaar in Brazilie

Landen bezocht: