Cultuur verschillen - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu Cultuur verschillen - Reisverslag uit Araguari, Brazilië van joekenel Pijl - WaarBenJij.nu

Cultuur verschillen

Blijf op de hoogte en volg joekenel

30 Augustus 2013 | Brazilië, Araguari

Inmiddels zit ik al wel redelijk in het Braziliaanse systeem en voel me elke dag meer thuis! Het valt me alleen wel op dat je elke dag weer cultuur verschillen merkt en ook vragen krijgt dat je denkt 'is dit serieus?' en iemand dan echt heel geïnteresseerd zit te wachten op een antwoord. Vragen als: "hebben jullie ook een stijltang in Nederland?", "Zijn er koeien in Nederland?", "fietst ook jou vader?", "Hebben jullie seks op straat? want dat las ik in een tijdschrift". Vooral dat laatste dacht ik volgens mij denken wij Nederlanders dat eerder andersom in jullie cultuur! Maar dan praten we over feesten als Carnaval vertelde ze me toen ik zei dat wij dat dachten van hun en zij heel enthousiast "jaa!" begonnen te knikken. Brazilië het is zo apart de een is extreem gelovig en bij het woord seks kijkt de me aan alsof ik iemand heb vermoord en de ander vind het dood normaal om meisjes in een club te doen. Heel apart in Brazilië. Maar wat ik vooral merk is dat ik ergens een heel groot cultuur verschil heb met mijn familie. Ik hou van deze mensen nu al maar, het is zo anders dan in Nederland. Voor het eerst weet ik hoe het is om niets te mogen zeggen tegen je ouders en over alles te moeten liegen. terwijl in Nederland werd alles aan tafel besproken en niemand vond het raar. Ook het moment dat ik drinken voor mensen aan tafel is schonk en ik hun bord opschepte was echt een shockerend moment, iedereen keek me een minuut lang aan en begon kei hard te lachen! "wat doe jij nou?" en ik legde ze uit dat je in Nederland opschept aan tafel voor iedereen en wacht tot iedereen heeft maar hier is dat niet zo iedereen eet wat en wanneer die wil! Mijn gast moeder is trouwens een keuken wonder zoo lekker eten, elke dag uit school schalen en pannen vol eten! En dat is dan ook gelijk de reden dat ik een abonnement op de Braziliaanse sportschool heb genomen haha. Vandaag m'n eerste keer en nogal een pittige workout. De hele gym staat vol opgepompte jongens die zich klaar maken voor de stranden in Brazilië en ook de dames zijn alleen maar te vinden bij de apparaten voor billen en buik. Maar ik doe net zo goed mee en stond binnen een uur als een gek te sporten met op de achtergrond de Braziliaanse muziek!

Afgelopen dinsdag was ik uitgenodigd voor een poolparty en ik had er niet veel van verwacht maar het was geweldig! voor het eerst een huis met een tweede verdieping want iedereen heeft hier maar een, een verdieping s huis (heel normaal hier). Maar goed het was geweldig en ik zag waterpijp staan iets wat ik al dagen had geprobeerd uit te beelden maar niemand die me begreep -.- Nou hier dus wel en het viel ook in Brazilië goed in de smaak. De samba en arrosha kwam of course weer goed aan te pas op de dansvloer!
Wat ik zo leuk vind aan Brazilië is dat ik op dat feestje vier mensen kende en na tien minuten was iedereen me vriend en wilde me weer overal mee naar toe nemen en foto's maken. Het voelt hier als een grote vakantie want op school doe ik niets gewoon niets, leraren weten dat ook en geven me dan ook niets te doen haha. Maar aangezien mijn Portugese lezen pas volgende week vrijdag beginnen en ik het nu al vrij frustrerend vind dat ik met niemand kan communiceren (zoals mijn ouders en Matheus, mijn enige vertaler, gaat over twee weken weg) begon ik vandaag zelf oefeningen te bedenken door meisjes uit m'n klas woorden te laten opschrijven en ik probeerde het te vertalen. Dat moment besefte ik waar ik al die jaren op school Spaanse wrts lijsten voor heb zitten leren voor dit moment om vandaag Portugese woorden te leren want ik kan jullie vertellen dat ik Spaans het op school is mijn redding! inmiddels versta ik vaak wel het onderwerp en bepaalde dingen kan ik helemaal verstaan maar ik kan nog niet antwoorden omdat ik geen woordenschat ken in Portugees maar ik ben hier nu een week en dat komt wel hoop ik!

Morgen is het eindelijk vrijdag want dan hebben we de belangrijke verjaardag waar ik jullie eerder over vertelde (de 15e verjaardag van een meisje dat ik eigenlijk totaal niet ken, zeg maar niet haha). Dat word dus de hele middag in de salon doorbrengen met allemaal Braziliaanse vrouwen om in de avond weer lekker te dansen en te genieten van de avond!

  • 02 September 2013 - 16:32

    Noortje:

    Hi Joeke,
    dit weekend waren we met je ouders op de uit-markt. Ze vertelden dat je een blog hebt, dus meteen maar even kijken! heel erg leuk om zo een beetje te volgen wat je aan het doen bent. Onze vakantie was eigenlijk best dicht bij jou. Suriname, is tenslotte toch een buurland van Brazilie. Veel plezier en succes met het portugees!
    liefs, Noortje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joekenel

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 836
Totaal aantal bezoekers 16998

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 26 Juli 2014

mijn jaar in Brazilie

Landen bezocht: